söndag 10 juni 2012

Jackie och Maria fortsättning.

Första delen om Jackie


Jackie började bli bättre, klådan var borta allt verkade okej..
Så helt plötsligt började hon äta mindre och blev slöare.
Jag fick rådet att avmaska henne då det var direkt efter vintern ooch då hon åt så mkt snö i vintras så kanske hon kunde ha mask..
Avmaskade henne i god tro efter 3 dagar så började hon kräkas. Kräktes upp en jättekonstig sörja som luktade för kassligt.
Efter någon dag ringde jag till veterinären och kollade med henne vad det kunde vara, hon bad mig då komma upp så skulle dom kolla.


Direkt när jag klev innanför dörrarna så blev jackie som en seg klump, hon orkade nästan inte gå heller inte ha orken att bry sig om andra hundar. Fick sätta mig i ett väntrum och vänta.
Dom tog blodprover på henne tror de va 3 st olika och efter en stund fick ja beskedet att de va riktigt illa, att hon måste till södra djurskjukhuset på en gång, vilket var 10 mil iväg. Jag visste inte vad jag skulle göra då jag inte hade någon som kunde köra mig dit.
Men personalen på Arken Zoo här i Nyköping erbjöd sig att köra mig dit upp.
Vi åkte runt 12 på förmiddagen...


Här börjar de jobbigaste i mitt liv...




Kommer in och får sätta oss i ett litet rum igen medans dom går igenom papper och sånt, kommer in för o ta ytterligare ett-två blodprover för o se om nått ändrats, vilket det hade o inte till det bättre..
Det tog oss ca 40 minuter att ta oss till södra, på den lilla tiden hade hon blivit jätte dålig..
Vi satt väl i rummet i ca 5 timmar medans dom kom o kollade på henne o tog prover. Fick sen order om att åka till Bagarmossens djursjukhus där hon skulle få stanna över natten..
Fick då beskedet om att henne Njur och Levervärden var mer än de dubbla av vad det ska vara hon hade runt 4 % av njurens funktion kvar och ja skulle förbereda mig på att de kanske inte skulle gå bra.
Fick iallafall åka dit för o lämna henne...
Kommer in i ytterligare ett litet rum i väntan på veterinären.. när hon väl kommer in kollar hon på jackie o ser att hon ser hängig ut.
Kollar hennes tandkött samtidigt som hon säger " ser ni nu ser det ut som hon kommer krampa"... "C" som jobbar på Arken zoo var med mig hela tiden o stöttade mig, hon sa till veterinären att sådär har hon alltid gjort för hon gillar inte när okända pillar i hennes mun.

Veterinären kollade då lite mer o sa sen att hon skulle få stanna över natten för att hon sen skulle ringa dagen efter så vi kunde hämta henne...
Jag frågade veterinären på södra om hur detta kunde hänt, fick svaret att hon antagligen fått i sig spolarvätska när hon va valp eller något annat starkt som ger sig på njurarna.

Jag trodde allt va mitt fel, men visade sig att de antagligen va första ägaren som gjort nå fel o struntat i att åka in med henne.

Dagen efter ringde veterinären och säger lite kyligt " du har två val nu när det gäller jackie, antingen höjer vi hennes kalciumvärde så hon kan få leva ett par dagar eller så får du komma in hit så hon får somna in."

Åkte in dagen därpå och sa adjö till min vackraste och det va de jobbigaste då hon kämpade med sina små sladdar i benen med o säga hej en sista gång.
Hon pussade mig i hela ansiktet o sen gick hon o la sig i bädden som var i rummet.
Hon låg där medans vi klappade på henne...
Sen kom veterinären in och frågade om vi ville vara med, men vi klarade det inte.
Lilla tjejen sov så gott att hon märkte inte när vi gick ut.

Hon blev 1 år och 11 månader.
Levt med foderallergi hela sitt liv.
och kronisk njursvikt.
haft livmoder infektion 1 gång hos förra ägaren vilket ja inte fick veta förens försent.

hon va mitt liv och jag saknar henne dag ut o dag in.
har inte varit så ensamt på länge.
men hon har det nog bra däruppe med sin syster tiquila som gick bort några månader innan.



<3
Älskad av alla som någonsin träffat henne.


/Maria

Jackies bror avlar man på trots foderallergi både på honom och flera andra i kullen. Han avlas på som renrasig amstaff men man vet att han är en blandras. Ägaren till brodern planerar flera parningar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar