lördag 26 november 2011

Tindra och Christin

Tindra, köpt som amstaff/pitbull utan någon bekräftad stam.


1 år 5 månader 19 dagar, det är tiden som min älskade ängel fick här på jorden.

2011-01-12 så somnade Tindra in, många år för tidigt. Hennes allergier hindrade henne från att leva ett fullgott liv.

Hösten 2009 så bestämde jag mig för att skaffa en liten valp.
Jag var naiv, jag läste inte på någonting utan jag satte mig vid datorn, gick in på blocket och sökte. Där hittade jag denna underbart söta lilla flicka, hon skulle bli min. Tindra sas vara en blandning mellan amstaff/pitbull, vilka raser hon egentligen var, det har jag ingen aning om.

Den 27 oktober så skickade jag då ett mail till personen som lagt ut annonsen, jag skrev inte särskilt ingående, utan berättade bara vad jag heter, vart jag bodde och hur gammal jag var. Han ringde upp mig några minuter senare och sa att jag kunde komma dagen efter och hämta henne, om jag ville de.

I början av december så fick hon sin första öroninflammation, vi var i väg till veterinären och fick örondroppar utskrivet. Den 30 december så fick vi åka in till veterinären igen, denna gång var det magen som krånglade, hon kräktes och hade en extrem diarré, hon fick inte behålla varken mat eller vatten. Hos veterinären så röntgade dom magen, inget hade fastnat. Vi fick till svar att "hon har nog bara känslig mage". Efter några timmar med dropp så fick vi åka hem igen.

Januari 2010 började med att vi åter igen fick åka till veterinären, denna gång hade hon kraftig svamp mellan tårna och trampdynorna, vi fick en salva att smörja med i ett par veckor. Det vart mycket bättre inom några dagar.

Vid denna stund är Tindra ca 5månader gammal. Hon fortsätter att utvecklas, hon är en otroligt lättlärd liten tjej. Hon är fortfarande inte riktigt rumsren, utan skvätter en hel del inomhus.

Februari och mars är ganska lugna månader, det mesta flyter på som det ska. Men, när april kommer så kommer även en ny öroninflammation, ny svamp på tassarna, och hon kliar sig enormt mycket runt ögon, öron och mun. Åter igen sätter vi oss i bilen och åker till veterinären. Hon får nya droppar till öronen, ny salva till tassarna och ett skrapprov görs, då vi tänkte att hon kanske hade demodex. Men det visade ingenting.
Vi pratade om att hon eventuellt kan ha någon allergi, och att en kastrering kan dämpa klådan lite.
Så, den 28 maj så har vi tid för kastrering. Ingreppet gick jättebra, men lilla Tindra hade enormt ont några dagar, så hon fick starka värktabletter utskrivet. Efter ett par veckor så började hon bli lite piggare igen, från kastreringen. Men då kom de än mer svamp och ännu mer klåda. Hon kliade sig så enormt mycket så hon fick stora rivsår runt hela ansiktet, hon blev alldeles kal bakom öronen, på halsen och runt om i ansiktet.
I slutet på juli så begav vi oss åter igen tillbaka till veterinären, denna gång för att kräva ett allergitest. Dom tog blodprover, och skickade i väg på analys. Det skulle ta 3-4 veckor innan vi fick något svar.
När svaren kom, var det de absolut värsta tänkbara.
Flera olika grässorter, all pollen ni kan tänka er, förrådskvalster (det som bildas i fodersäckar), blommor, damm.. ja, det mesta. Vi fick cortison utskrivet som vi skulle ge henne, till en början en stor dos, som minskade ner på ett par veckor till en tablett/varannan dag. Vi fortsatte ge henne dessa till November 2010, utan att det blev någon skillnad.

Ungefär vid den här tidpunkten började jag sakta men säkert att inse att Tindra inte skulle få bli gammal med oss. Hennes mentalitet var katastrofal. Ju längre in i sjukdomen hon hamnade desto mer aggressiv blev hon. Det började mot andra hundar men i slutet var det även mot mig. Utöver stressen hade hon en enorm osäkerhet i precis alla lägen.



2011-01-12 så somnade Tindra in. Det var den värsta dagen i mitt liv. Tindra var min prinsessa, lilla flickan som bara förtjänade det bästa. Jag älskar henne som om hon var mitt eget barn, hon var mitt liv. Men, nu finns hon inte hos mig längre, och det smärtar mig. Något så enormt mycket!

Hon var min princessa, hon var mitt liv.

Tindra har lärt mig väldigt mycket, under hennes korta tid jag fick med henne. Mitt tips till er som funderar på att skaffa hund, gör inte samma misstag som mig. Tindra är mitt bästa köp någonsin, missförstå mig inte. Men, hade jag suttit på samma vetskap då som jag gör nu, så hade jag inte köpt henne.
Jag önskar inte ens min värsta fiende att behöva gå igenom samma känslomässiga berg och dalbana som jag gjort. Det är kostsamt att springa hos veterinären, både i pengar och framförallt i känslor. Det är inte värt det.
Läs på, läs mer och läs ännu lite till, innan du bestämmer dig för att skaffa en hund. När du läst tillräckligt, leta upp en seriös kennel, som alltid kommer att finnas för dig, oavsett vad det än handlar om. För Tindras "uppfödare" har allt annat än ställt upp för mig, de enda han sa då jag berättade att Tindra skulle få somna in var; "Kan du skicka intyg på att det verkligen är allergier.."

Jag frågar mig själv, varje sekund om jag tog rätt beslut i att låta henne få somna in. För min skull var det inte rätt, men för Tindra var det de enda rätta, hon är min prinsessa och förtjänar det allra bästa. Nu har hon de bäst, det vet jag. Och jag lever på hoppet om att vi en vacker dag kommer att ses igen..


Tindra fick 1år 5månader och 19dagar...




/Christin

1 kommentar:

  1. Beklagar sorgen:-( Måtte vi få slut på alla oseriösa typer, och göra vad vi kan för att upplysa människan att aldrig köpa dom här hundarna.

    SvaraRadera